Durf te melden!
Wijkagenten Anouk Hoos en Dennis van Dijk stellen zich voor
Foto’s aangeleverd | Tekst: Marcel van Deursen

Anouk Hoos en Dennis van Dijk
Het leggen van contact en een luisterend oor beschouwen de twee wijkagenten voor Oudorp en Schermereiland als een van hun kernactiviteiten. Vandaar dat zij graag ingaan op uitnodigingen zoals de kennismaking met bewoners van het appartementencomplex ‘De Maasvallei’ aan de Maasstraat. Een goede gelegenheid voor Oudorpertijden om getuige te zijn van het werk van wijkagenten en aansluitend een interview af te nemen. Een initiatief van de wijkagenten zelf overigens. Beiden werken nog niet zo lang in onze wijk en treden in de voetsporen van hun collega J.P. Telleman (JP voor intimi). Vandaar dat zij graag gebruikmaken van kanalen als dit magazine om zich voor te stellen aan de wijkbewoners.
Buurtbakkie
Vanwege het ontbreken van een huismeester op de flats aan de Maasstraat en dit te ondervangen door buurtparticipatie, ontwikkelde Kennemer Wonen, WonenPlus Alkmaar en Voor Mekaar Oudorp het project ‘Buren voor Buren’. Het gaat hierbij vooral om sociale binding, een praatje en de kleine klusjes. Door buren met elkaar te verbinden ontstaat een fijne woonomgeving met zorg en aandacht voor elkaar. Onderdeel van het project is het zogenaamde buurtbakkie in ‘de Maasvallei’, een wekelijkse koffie-ochtend in de centrale hal van het appartementencomplex.
In gesprek met bewoners
Dit keer staat de kennismaking met de Oudorper wijkagenten op het programma en als ik arriveer zijn zij al volop in gesprek met bewoners. Gezeten aan een met kopjes, koffie- en theekannen gevulde tafel in de centrale hal, bieden zij een gezellige aanblik aan passanten van het complex. De deelnemers zijn volop met elkaar in gesprek en Anouk Hoos en Dennis van Dijk beantwoorden vragen en laten zich informeren over zaken die spelen rondom het complex en in de wijk. Zij geven tips aan hun gesprekspartners die naast hen zitten en beloven waar nodig en mogelijk zaken aanhangig te maken in hun netwerk.
Een man die naast Dennis zit bevraagt hem over zijn indrukwekkende om niet te zeggen imponerende uitrusting. Hij legt uit welke attributen er aan zijn uniform en koppel hangen; naast handboeien en een dienstpistool beschikt hij ook over een stroomstootwapen (taser), een uitschuifbare wapenstok en pepperspray. Bij elkaar hangt er ongeveer tien kilo aan zijn lijf.
Kort daarna besluiten we voor het interview de rust op te zoeken van het kantoor ofwel de spreekruimte van de wijkagenten in De Oever.

Kennismaken
Zowel Anouk als Dennis zijn geboren Alkmaarders. Hun aanstelling als wijkagent in Oudorp beschouwen zij dan ook als de droombaan binnen het korps. Anouk is een jaar terug aangesteld en vormde toen een koppel met JP. Nadat de laatste werd overgeplaatst ontstond een vacature waarna Dennis zijn kans pakte. Hij werd aangenomen en drie maanden geleden is hij daadwerkelijk gestart.
Beiden zijn hun carrière bij de politie elders begonnen. Anouk werkte voorheen in Purmerend en Dennis in de Haarlemmermeer. Naast de ambitie om wijkagent te worden en hun Alkmaarse wortels geldt voor beiden de voorkeur om te werken op het snijvlak tussen stad en dorp. Dat Oudorp voldoet aan hun voorkeur is wel duidelijk.
Opvallend is de bevlogenheid waarmee zij over hun werk praten; hoewel zij relatief jong ogen en nog niet lang in het vak zitten imponeren zij als het gaat om kennis, betrokkenheid en overtuiging. Het is alsof zij meer ervaring hebben dan wat er gezien hun carrière tot nu toe verwacht mag worden.
Allebei vinden zij de sociale factor die deel uitmaakt van hun functie aantrekkelijk. Naast ingrijpen bij situaties volgt de zoektocht naar oorzaken en mogelijke oplossingen. Beiden geven aan dat zij het best tot hun recht komen door verdieping en verbinding met de mensen en de samenwerking met ketenpartners. Het zijn de middelen waarvan zij gebruik maken en waarmee gezocht wordt naar structurele oplossingen.
Om kennis en ervaring op peil te houden wordt een wijkagent deels ingezet voor surveillancedienst en noodhulp. ‘In de praktijk komt dit neer op gemiddeld dertig procent van de tijd,’ zegt Anouk. Beiden werken fulltime dus na wat rekenwerk is de conclusie dat zij samen ongeveer vijftig tot zestig uur beschikbaar zijn voor de wijk. ‘Oudorp is een grote, drukke wijk dus dat is ook wel nodig,’ stelt Anouk.
Gezien het dwingende karakter heeft noodhulp prioriteit boven het wijkwerk. ‘Overigens is het verrijkend,’ zegt Dennis. ‘Het onverwachte en de spanning houdt je scherp en levert ons nieuwe ervaringen. Bovendien voedt het de betrokkenheid en bevordert het de samenwerking met de overige collega’s.’
Opleiding
Kandidaten voor de functie hebben meestal de reguliere politie-opleiding afgerond. Na sollicitatie volgen selectiegesprekken met een brede commissie die een oordeel velt over de geschiktheid voor de functie. Onderdeel van de gesprekken vormt een pitch ofwel een korte presentatie van jezelf. Het doel is de commissie te overtuigen en vaardigheden of competenties te toetsen. Na aanstelling is het de bedoeling dat de interne opleiding wijkagent wordt gevolgd. Er is echter meer aanbod dan de opleiding aankan dus voor Anouk en Dennis geldt dat zij op de wachtlijst staan.
Instroom van buitenaf komt ook voor; er bestaat een HBO-opleiding wijkagent van drie jaar en na goed gevolg is aanstelling mogelijk.
Vooralsnog teren Anouk en Dennis op de basis die gelegd is tijdens de reguliere politie-opleiding. Bovendien kunnen zij gebruik maken van de ondersteuning van en kennis onder collega’s binnen het teamcluster en de ketenpartners.
Belangrijke eigenschappen zijn naar hun overtuiging nieuwsgierigheid en een opstelling waarbij benaderbaarheid eruit springt. Andere elementen zijn het vermijden van tunnelvisie, ‘out of the box’ denken, prioriteren en misschien wel de belangrijkste, hart voor de mens.

Eerste indrukken
Volgens Anouk is het opvallend dat Oudorp zijn dorpskarakter heeft behouden ondanks het feit dat de wijk nagenoeg is vastgegroeid aan de stad. Dennis geeft aan dat Oudorp niet ontkomt aan stadse problematiek waarmee de wijk toch ook wordt belast. Beiden ervaren desalniettemin een unieke wijk waar veel mensen elkaar nog kennen.
De aanwezigheid van bedrijventerreinen, bewoonde boten en bootjes en de ontwikkeling van Nieuw Oudorp, staan garant voor diversiteit en dynamiek. Het verkrijgen van Informatie en het leggen van contacten vergt inlevingsvermogen en flexibiliteit tijdens de uitoefening van hun functie.
In het algemeen (dus niet alleen in Oudorp) zijn daklozenproblematiek, helpdeskfraude en nepagenten aandachtspunten. Het aantal daklozen neemt toe als gevolg van tekorten in de opvang en het feit dat zij worden geweerd uit centrum en de Spoorbuurt. Het vergt bijzondere aandacht en inzet van beiden om gevolgen voor de wijk beheersbaar te houden.
Wat helpdeskfraude en nepagenten aangaat werken Anouk en Dennis in het kader van preventie en in samenwerking met woningcoöperaties aan de opzet en organisatie van informatieve bijeenkomsten gericht op herkenning en vaardigheden. Al pratende oppert Dennis de mogelijkheid om een bijeenkomst in De Oever te organiseren; dit lijkt mij een uitstekend idee.
Oproep
Ter afronding van een prettig gesprek met deze enthousiaste en betrokken wijkagenten benadrukken Anouk en Dennis dat wijkbewoners het initiatief moeten durven nemen om contact te leggen en meldingen door te geven. ‘Durf ons te benaderen voor meldingen en deel inzichten en oplossingen,’ zegt Dennis. ‘ Wij reageren in alle gevallen en iedereen mag erop rekenen dat wij gebruik maken van aangedragen ideeën. Misschien niet altijd zichtbaar maar dan toch zeker in de luwte of door organisaties binnen de strafrechtketen of ons netwerk.’

Als laatste…
Anouk en Dennis zijn regelmatig aanwezig tijdens evenementen, werken veelvuldig in de wijk en hebben een eigen ruimte in De Oever waar afspraken kunnen worden gemaakt.
Zij zijn te bereiken via de website www.politie.nl waar een contactformulier met terugbelverzoek kan worden ingevuld. Anouk geeft aan dat in alle gevallen zo snel mogelijk wordt teruggebeld!
Bellen kan natuurlijk ook; voor spoed- en noodgevallen uiteraard met 112 en in alle andere gevallen kunnen inwoners contact opnemen met het regionaal service centrum (0900 8844).
Via Instagram (wijkagenten_oudorp) waar Anouk en Dennis gevolgd worden door 1434 (!) mensen, kunnen inwoners ook berichten achterlaten.
Tekst en foto’s: Marcel van Deursen